vrijdag 9 oktober 2015

Afrikaanse feestjes, flessen waspoeder en een ijskoud zwembad

Bovendstaande titel omschrijft wel een beetje de voorbije twee dagen. Gisteren was het het verjaardagsfeestje van Sbonga, die 10 jaar werd. Mama MP vroeg me de dag voordien om enkele waterspelletjes voor te bereiden voor het feestje, maar dan plots hoefde ik dit toch niet te doen, want ze zouden naar het zwembad gaan. De dag zelf, dus enkele uren voordien, vroeg MP of ik het toch zou zien zitten om de spelletjes voor te bereiden, want het zou te druk zijn aan het zwembad. Welkom in Afrika! Even sloeg de stress me om de nek, maar gelukkig kon ik toch enkele spelletjes verzinnen (het voordeel van veel op kamp te zijn geweest). Ik ben dan met Nomfundo (een ouder meisje) naar de plaatselijke Spar geweest achter de benodigdheden. Leuk om eens te voet door de buurt te wandelen. Toen we terug thuis kwamen, was de sfeer wat beladen. Er was maar 1 vriendje van Sbonga gekomen, die had wel zijn neef meegebracht (kan allemaal in Afrika). Omdat het vakantie is, zijn veel mensen weg uit de stad. Verwittigen dat je niet komt, is hier natuurlijk ook niet van de gewoonte. Toch hebben we ons best gedaan om er een super feestje van te maken, wat volgens mij ook gelukt is. De kinderen hebben zich rot geamuseerd met de spelletjes en ze hebben gespeeld van twee tot zes uur aan een stuk door. Het feit dat er hier sowieso altijd 6 jongere kinderen wonen, ben je nooit alleen op je verjaardagsfeestje.

Vandaag gebeurde er iets grappigs. Opeens kwam Thandi enthousist de kamer binnen "wazo wazo, come come" roepen. De rest werd in het Zulu verteld, dus ik had geen idee wat er gebeurde. Ik moest, samen met de andere de auto in springen. Dan kon ik vragen wat er aan de hand was. Blijkbaar stond er op een pleintje een camionetje om staaltjes waspoeder uit te delen. Dus wij natuurlijk gaan aanschuiven om elk een flesje te kruigen natuurlijk. Dit is zo'n  groot geschenk voor hen. Ze leven hier met 20 mensen, kun je je voorstellen hoeveel trommels was er hier wordt gedraaid.

In de tuin van Eagle's Nest is een zwembad. Deze werd vandaag schoongemaakt en dus konden de kinderen zwemmen. Normaal ging ik mee met MP naar een winkel, maar de kinderen waren aan het smeken of ik mee ging zwemmen. En hoe kan je dan deze lieve gezichtjes iets weigeren. Alleen had ik niet verwacht dat het water zo koud ging zijn. De buitentemperatuur is rond de 30 graden, maar het is nog maar het begin van de lente, dus het water wasecht ijskoud! Maar beloofd is beloofd, ik moest dat water in! Laat ons zeggen dat het een uitdaging was. Maar het is gelukt en de kinderen hadden terug de tijd van hun leven. Daarvoor doe je het toch he.

Vanavond vierden we het begin van de Sjabbat (de dag dat God rustte). Dit werd gedaan met het breken van het brood en het drinken van de wijn. MP vroeg of er iemand iets had om te delen en ik las een vers uit de Bijbel voor: Speuken 24:16: Want de rechtvaardige zal zevenmaal vallen, en opstaan; maar de goddelozen zullen in het kwaad neerstruikelen. Ik vind dit een mooi vers, omdat het zegt dat ook al val je neer, je als christen (rechtvaardige), toch terug zal opstaan. We hoeven nooit bang te zijn dat God ons zal laten liggen als we te veel zondigen.
Daarna werd er nog liederen in Zulu en Engels gezongen. Dat was zo mooi om te horen dat ik er tranen van in mijn ogen kreeg, echt waar. Wat een mooie ervaring. Ik ervaarde de liefde van God echt op dat moment hier in dit huis.

Ondertussen probeer ik wat te chatten met Thomas en proberen we een videogesprek op te starten. Maar met een internetverbinding, die het maar maximum vijf minuten volhoudt, is dit niet zo evident. Bij deze ga ik het dan ook laten en mij nestelen in mijn nestje in Eagle's Nest.

3 opmerkingen:

  1. Dit is een ervaring die je nooit meer vergeet! Echt alles, maar dan ook alles opschrijven! Ook heel leuk om te lezen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig kan ik hier nog lezen wat je allemaal meemaakt è :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes verder en geniet van je nestje. x

    BeantwoordenVerwijderen